אזרחות פורטוגלית לקטינים

ילדים שנולדו לפני או אחרי קבלת האזרחות הפורטוגלית של ההורה

שאלה שעולה כמעט בכל שיחה עם מתעניינים באזרחות פורטוגלית היא האם גם ילדים יכולים לקבל אזרחות פורטוגלית. ראשית חשוב להבין כי יש שתי אפשרויות לגבי ילדים/קטינים (מתחת לגיל 18): 

  • קטינים שנולדו לאחר שאחד מהוריהם כבר קיבל אזרחות פורטוגלית – במקרה הזה הקטינים הינם אזרחים פורטוגלים לכל דבר באופן אוטומטי (יש לרשום אותם בתהליך בירוקרטי פשוט במשרד הפנים בפורטוגל או בשגרירות פורטוגל בישראל).

  • האפשרות המורכבת יותר היא מעמדם של קטינים שנולדו להורה שקיבל את האזרחות הפורטוגלית לאחר שהקטין כבר נולד.

במאמר זה אנסה להסביר את המצב המשפטי בנושא. חשוב לזכור כי כללים וחוקים מסוג זה משתנים מפעם לפעם וזהו המצב נכון ליום כתיבת מאמר זה.

כידוע, רק מי שגילו 18 ומעלה ביום הגשת הבקשה, יכול להגיש בקשת אזרחות לפי החוק הפורטוגלי הקיים מ 2015, המאפשר לצאצאי המגורשים מספרד ופורטוגל לקבל אזרחות פורטוגלית בהליך פשוט יחסית.

על פי החוק בפורטוגל, הליך הגשת בקשת אזרחות פורטוגלית עבור קטין תעשה רק לאחר שאחד ההורים קיבל אזרחות פורטוגלית. הליך זה נעשה מכח חוק אחר (חוק איחוד משפחות) וללא כל קשר לחוק של היהודים שגורשו מספרד ופורטוגל.

מאת:

אז איך זה עובד?

1. כל עוד ההורה לא קיבל אזרחות פורטוגלית, לא ניתן להגיש בקשה עבור הקטין.

2. הגשת בקשת אזרחות פורטוגלית עבור קטין דורשת לעיתים הוכחת זיקה של הקטין לפורטוגל. מה זה הוכחת זיקה לפורטוגל? אין לזה תשובה ברורה בחוק והנושא מטופל על ידי תקנות וכללים ונתון לשיקול דעתו של הפקיד אשר בודק את הבקשה לאזרחות של הקטין. עם זאת נראה שזיקה לפורטוגל הינה למשל ידיעת השפה הפורטוגזית, חברות במועדון פורטוגלי, למידת השפה הפורטוגזית,ביקורים בפורטוגל ועוד.

3. נושא הזיקה לפורטוגל נבחן לפי גיל המבקש. ככל שהקטין צעיר יותר, בחינת הזיקה שלו לפורטוגל תהיה קלה יותר וההיפך. ברור שיש הבדל בין בחינת בקשה של תינוק בן שנתיים, לבקשה של צעיר בן 16. ככלל, נראה שילדים מעל גיל 14 יידרשו להראות זיקה למשל כי הם יודעים את השפה. אצל ילדים עד גיל 14, לרוב לא נדרשת הוכחת זיקה מעבר להיותם ילדים של אזרח פורטוגלי אבל כאמור הכל נתון לשיקול שעת הפקיד בפורטוגל.

4. חשוב לציין, ככל ששני ההורים של הקטין הינם אזרחי פורטוגל, הסיכוי שבקשת הקטין עד גיל 14 תאושר ללא הוכחת זיקה מיוחדת גבוה משמעותית ממקרה בו רק אחד ההורים הינו אזרח פורטוגל, כלומר אם שני ההורים הינם אזרחים ברור שלקטין יש יותר זיקה לפורטוגל. לכן, במידה ויש באפשרות שני ההורים לקבל אזרחות פורטוגלית, רצוי לשקול זאת ולו רק מהטעם שזה יגדיל משמעותית את הסיכוי שילדם הקטין יקבל אזרחות פורטוגלית ולא יאלץ להמתין לגיל 18.

5. שני הורי הקטין נדרשים לשתף פעולה על מנת שהקטין יוכל לקבל אזרחות פורטוגלית.

6. המסמכים הנדרשים לתהליך הם:

  1. שני ההורים צריכים לחתום על ייפוי כח לעו"ד הפורטוגלי שלנו שמטפל בתהליך צילום דרכון של הקטין.

  2. תעודת לידה עדכנית של הקטין.

  3. תעודת נישואין/גירושין עדכנית של ההורים (יש לרשום את הנישואין שלהם בפורטוגל לפני שמאזרחים את הקטין).

  4. תעודת הלידה הפורטוגלית של אחד ההורים.

  5. צילומי דרכון ישראלי/פורטוגלי של שני ההורים.

לסיכום: ניתן להגיש בקשה לאזרחות עבור קטין עד גיל 14 שאחד מהוריו כבר אזרח פורטוגלי.

עמית שטיין, עו"ד

מייסד ויועץ משפטי

בדיקת זכאות ראשונית ללא עלות!

״שמעתי שמגיע לי דרכון אירופאי כי סבתא שלי עלתה ממרוקו, חשבתי שזו בדיחה.
בזכות ההסברים והליווי של פספורט גרופ, הבנתי שאני יכול להוציא דרכון, ועכשיו אני ממתין לדרכון פורטוגלי .״
מני חלפון
רחובות
״לעמית שטיין מפספורט גרופ,
תודה על הטיפול בתהליך הוצאת הדרכון הפורטוגלי. כל הכבוד על השירות, ההסברים המדוייקים והתהליך המהיר שחסך לי מלא זמן וכאבי ראש. ממליץ בחום!״
עידן עמרני
ראשון לציון
״לא האמנתי שכל כך קל להוציא דרכון פורטוגלי. אמנם קצת ניירת אבל פחות ממשכנתא וצוות פספורט גרופ הפך את התהליך למונגש וקליל. היום אני יודעת שלילדים שלי יש המון אפשרויות שלא היו לי.״
ליאור טוויטו
תל אביב

יש לך שאלות נוספות?

אם לא ענינו לכם על שאלה, אם אתם רוצים לקבל עוד מידע או שבא לכם כבר להתחיל את התהליך, אתם מוזמנים להשאיר את פרטיכם ונחזור אליכם. 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן